سردار سيد کمال هاديان فر در ادامه گفت: در صورت تداوم فعلي در سال 2020 تعداد تلفات حوادث رانندگي حداقل 20 درصد افزايش خواهد يافت.
وي با بيان اينکه اکثر تلفات و مصدوميتها در کشورهاي در حال توسعه اتفاق ميافتد اظهار کرد: در ايران مرگ و ميرهاي ناشي از تلافات رانندگي دومين علت را ايست قلبي به خود اختصاص داده است.
هاديانفر تصريح کرد: امروز در کشور ما علاوه بر رشد سالانه 17 درصدي توليد واردات خودرو و رشد 1625 درصدي نسبت به 10 سال گذشته و رشد 29 درصدي بدون گواهي نامه رانندگي و متناسب آن رشد 475 درصدي نسبت به ده سال گذشته و 65 ميليون سفر شهري بيش از 6 ميليون سفر جادهاي و جابجايي 90 درصدي مردم به وسيله خودرو و مالکيت سرانه توليد خودرو به ازاي هر هزار نفر در کشور 157 دستگاه و رشد بي رويه آن و پايين بودن راه به ازاي هر 100 کيلومتر مربع در 10 کيلومتر ناهمگوني شهري و هفت برابر شدن سفرها نسبت به کشورهاي توسعه يافته و ارزاني و فراواني سوخت توانستيم در اين راستا گامي بلند برداريم.
وي خاطرنشان کرد: پليس راهور کاهش 17 درصدي تلفات را داشته که در هيچ کدام از کشورهاي توسعه يافته در طول يکسال امکان پذير نبوده است.
هاديان فر ادامه داد: در سال 86 توانستيم شدت تصادفات فوتي را 24 درصد و تصادفات جرحي را 22 درصد کاهش دهيم و طي 2 سال اخير وضعيت رانندگي مردم بهبود بخشيم.
وي با بيان اينکه سه عامل اصلي انساني، وسيله و راه ترافيکي نقش اساسي دارد تصريح کرد: بيشترين عامل شکلگيري تصادفي عامل انساني است که روزانه 70 نفر در اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست ميدهند و سالانه بيش از 6 ميليارد تومان خسارتهاي معنوي و مادي غير قابل جبران ايجاد ميکند.
هاديان فر با بيان اينکه امروز بر اساس مطالعات تحقيقات پليس با سه نسل از کابران راه و وسيله مواجه است اظهار کرد: اين سه نسل شامل افراد بين 31 تا 71 سال در 70 درصد از تصادفات مقصر هستند نسل جديد بين 21 تا 31 سال که 19 درصد نقش دارند و افراد بين 17 تا 21 درصد که 11 درصد در تصادفات مقصرند.
در اين ميان بجز افراد 17 تا 21 ساله به نسل ديگر آموزش و مهارت رانندگي را فرا نگرفتهاند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: ما بايد آموزش را براي هر سه نسل آموزش دهيم زيرا رفتار ناصحيح رانندگان بر اثر عدم اطلاع و آگاهي آنان است./115
انتهای پیام/